„Matka z zabitym dzieckiem” na wystawie kolekcji Grażyny Kulczyk w Madrycie
30.04.2014
„Wystawa Każdy dla kogoś jest nikim, otwarta 14 lutego 2014 roku w galerii sztuki Fundacji Banku Santander w Madrycie, jest pierwszą tak obszerną prezentacją Kolekcji Grażyny Kulczyk zagranicą. Na prezentację składa się ponad 100 dzieł autorstwa 57 artystów polskich i zagranicznych. […] Wystawa stała się pretekstem do zestawienia, często po raz pierwszy, dzieł wybitnych przedstawicieli polskiej sztuki z pracami czołowych artystów światowych. Kurator – Timothy Persons – zaproponował dwie ścieżki odkrywania ekspozycji. Jedną, związaną z tematyką płci kulturowej, wyraźnie zdominowaną przez sztukę kobiecą, otwiera obraz Agnes Martin. Ten wątek prowadzi widza przez twórczość polskich artystek, takich jak Alina Szapocznikow, Katarzyna Kozyra, Zofia Kulik czy Agnieszka Polska, oraz międzynarodowych „gigantek” kobiecej sztuki: VALIE EXPORT, Rosemarie Trockel czy Annette Messager. Narrację tej części wystawy domykają abstrakcyjne płótna Teresy Tyszkiewicz i Joan Mitchell.
Drugi trzon ekspozycji jest przede wszystkim prezentacją przykładów dzieł sztuki minimalistycznej i konceptualnej; Grażyna Kulczyk konsekwentnie od lat dodaje kolejne prace artystów z tego kręgu do swoich zbiorów. Oprócz dzieł autorstwa klasyków minimal artu, Donalda Judda, Dana Flavina czy Sol LeWitta, na wystawie znalazły się obrazy wybitnych twórców sztuki optycznej, m.in. Victora Vasarely’ego, Carlosa Cruz-Dieza i Wojciecha Fangora, artystów, którzy w swojej sztuce chętnie sięgali do osiągnięć nauki: Richarda Buckminstera Fullera, Gego, Lorisa Gréaud i Sebastiana Hempela, wreszcie – zbiór prac twórców z kręgu grupy ZERO: Heinza Macka, Günthera Ueckera i Otto Piene. Konceptualny biegun tej części wystawy tworzą dzieła wybitnych Polaków: Romana Opałki, Edwarda Krasińskiego, Stanisława Dróżdża i Jana Berdyszaka.
Grupą prac łączących te dwie ścieżki są dzieła dotykające problemu zbiorowej pamięci. Prace Andrzeja Wróblewskiego, Mirosława Bałki, Huberta Czerepoka w dialogu z obrazami Jenny Holzer i Anselmem Kieferem pokazują spektrum zagadnień podejmowanych przez artystów na całym świecie.
Wystawie towarzyszy katalog, w którym znalazły się wstęp autorstwa Grażyny Kulczyk, tekst kuratora wystawy oraz esej, będący zapisem korespondencji między dwójką historyków sztuki: Andą Rottenberg i Julianem Heynen. Celem tekstu jest przybliżenie czytelnikom i odbiorcom wystawy kontekstu historyczno-artystycznego Kolekcji Grażyny Kulczyk.” – na podstawie materiałów prasowych Art Stations Foundation.
Santander Art Gallery, Financial City, Boadilla del Monte, Madryt
Wystawa czynna od 14.02 do 15.06.2014
https://www.fundacionbancosantander.com/