W najnowszym numerze kwartalnika „Spotkania z Zabytkami” ukazał się wywiad z Wojciechem Grzybałą i Magdaleną Ziółkowską – wspófundatorami Fundacji Andrzeja Wróblewskiego.
W rozmowie pt. „Śmierć w Wenecji…” opowiadają o wystawie Andrzej Wróblewski. In the First Person towarzyszącej tegorocznemu La Biennale di Venezia i znaczeniu tego miasta dla historii wystawiania twórczości artysty – „jest to już drugi, a nie pierwszy raz, kiedy płótna Wróblewskiego są pokazywane w Wenecji. We wrześniu 1959 roku trzy z nich zaprezentował Ryszard Stanisławski na Mostra di pittura polacca contemporanea – podkreśla Wojciech Grzybała – „dziś, kiedy mija niemal 70 lat od śmierci artysty, wystawa Andrzej Wróblewski. In the First Person bezdyskusyjnie potwierdza obecność dzieł artysty w kanonie powojennej sztuki. A jednocześnie otwiera ją na nowe tropy interpretacji. To niezwykle ważny moment w międzynarodowej recepcji jego twórczości”.
Współfundatorzy opowiadają o wymagającej konserwacji prac na papierze – niedawnym projekcie Fundacji – a także o niezwykłych, wynikłych z nich odkryciach.
Wywiad dostępny jest w wersji papierowej kwartalnika „Spotkania z Zabytkami” (lipiec–wrzesień 3/2024) oraz online.
21 czerwca 2024 roku na dziedzińcu zabytkowego Muzeum Narodowego Brukenthala w Sybinie miało miejsce uroczyste otwarcie wystawy Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski. Ekspozycja, która w ubiegłym roku gościła w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, w Muzeum w Sybinie zaistniała w nowej odsłonie, tym razem inaugurując pierwszy w historii Sezon Kulturalny Polska–Rumunia 2024–2025, którego celem jest rozwój i zacieśnianie współpracy kulturalnej obu krajów.
Wydarzenie otworzyły odegrane przez orkiestrę hymny Polski i Rumunii. Pierwszą przemowę wygłosił Alexandru Chituță, dyrektor Muzeum Narodowego Brukenthala – instytucji goszczącej wystawę.
Następnie głos zabrała Hanna Wróblewska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce, która wskazała na podwójne znaczenie wydarzenia. Podkreśliła szeroki i różnorodny charakter organizowanych w ramach Sezonu wydarzeń – muzycznych, teatralnych, wystawienniczych, filmowych i literackich, oraz fakt, że będą odbywać się nie jedynie w stolicach, a wielu polskich i rumuńskich miastach. „Mam nadzieję, że ten program przyczyni się do pogłębienia wzajemnych relacji i przyjaźni, która od dawna łączy nasze kraje” – mówiła Minister – „Jednak ważne jest, aby każde tego typu strategiczne partnerstwo było wypełnione treścią. Wydaje mi się, że ten sezon daje nam taką nadzieję. Udało nam się zaangażować najważniejsze instytucje kulturalne w obu krajach, więc mamy nadzieję, że współpraca ta nie zakończy się wraz z Sezonem, ale że będzie trwać”.
Kolejne przemowy wygłosili Raluci Turcan, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Rumunii i Liviu Jijckman, prezes Rumuńskiego Instytutu Kultury. Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza, podkreśliła rolę sztuki w budowaniu międzykulturowych więzi: „Wierzę, że sztuka jest najlepszym mostem łączącym nasze kultury. Dlatego podczas Sezonu Kulturalnego zaprezentujemy Państwu najwybitniejsze dzieła polskich artystów XX i XXI wieku”. Na koniec głos zabrali współfundatorzy Fundacji Andrzeja Wróblewskiego i kuratorzy Tatr Wojciech Grzybała oraz Magdalena Ziółkowska, którzy przybliżyli gościom ideę wystawy. Całość wydarzenia tłumaczona była na języki rumuński, polski i angielski.
Po części oficjalnej goście udali się do przestrzeni wystawy, gdzie odbyło się oprowadzanie kuratorskie. Wystawa prezentująca prace trzech artystów, którzy wywarli duży wpływ na polską kulturę i sztukę XIX i XX wieku: Andrzeja Wróblewskiego, Mieczysława Karłowicza i Leona Wyczółkowskiego potrwa do 1 września 2024 roku. Jej kuratorami są prof. Anna Król, dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Muzeum Narodowe Brukenthala oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, we współpracy z rumuńskim Ministerstwem Kultury oraz Instytutem Polskim w Bukareszcie.
21 czerwca 2024 roku w Muzeum Narodowym Brukenthala w Sybinie (Rumunia) odbędzie się otwarcie wystawy pt. Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski. Ekspozycja, która w ubiegłym roku gościła wMuzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, w muzeum w Sybinie zaistnieje w nowej odsłonie. Jednocześnie, jej wernisaż będzie inauguracją pierwszego w historii Sezonu Kulturalnego Polska–Rumunia 2024–2025, którego celem jest rozwój i zacieśnianie współpracy kulturalnej obu krajów.
Wśród dzieł prezentowanych na wystawie znajdują się:cykl tuszy Andrzeja Wróblewskiego z widokami Tatr (z lat 1952–53) oraz geometryczne abstrakcje artysty z 1948 roku, odbitki górskich pejzaży Mieczysława Karłowicza oraz grafiki Leona Wyczółkowskiegoinspirowane estetyką japońską, w tym unikatowe odbitki próbne z teki Ośm akwatint z 1906 r. Prace pochodzą z 9 zbiorów prywatnych, Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. Zdjęcia Mieczysława Karłowicza będzie można podziwiać dzięki uprzejmości Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie.
Organizatorami wystawy są Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, we współpracy z Muzeum Narodowym Brukenthala, rumuńskim Ministerstwem Kultury oraz Instytutem Polskim w Bukareszcie.
Wystawa czynna od 22 czerwca do 1 września 2024 roku Kuratorzy: Anna Król, Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała Muzeum Narodowe Brukenthala Piata Mare 4–5 550163 Sybin www.brukenthalmuseum.ro
Wystawa Kolory życia to prezentacja 70 dzieł autorstwa dziewięciu polskich malarzy XX i XXI wieku. Wśród artystów, których prace są wystawiane, znajdują się takie nazwiska jak Jan Lebenstein, Andrzej Wróblewski, Franciszek Starowieyski, Henryk Cześnik, Kiejstut Bereźnicki, Edward Dwurnik, Tadeusz Pfeiffer, Ewa Skaper oraz Zbigniew Urbalewicz. Wszystkie prace pochodzą z kolekcji sztuki Marii i Marka Pileckich, którzy od 40 lat gromadzą obrazy, grafiki, rzeźby oraz rysunki.
Ekspozycja, według wicedyrektora Kieleckiego Centrum Kultury Artura Wijaty, oferuje unikalną okazję do odkrycia wspólnego mianownika prac wybitnych artystów oraz do głębszego zanurzenia się w świat polskiej sztuki współczesnej. Wystawa jest kuratorowana przez Zbigniewa Buskiego.
Do księgarń trafiła monografia Andrzej Wróblewski. Exhibiting poświęcona historii wystawiennictwa i współczesnym strategiom kuratorskim, które ukształtowały recepcję twórczości artysty.
Na 780 stronach znajdziecie Państwo eseje Noit Banai, Marka Bieńczyka, ks. Adama Bonieckiego, Maji i Reubena Fowkesów, Sorena Gaugera, Eckharta Gillena, Zofii Gołubiew, Owena Hatherleya, Toma Holerta, Doroty Jareckiej, Joanny Kiliszek, Aleksandra Kościowa, Eryka Krasuckiego, Anny Król, Miry Marcinów, Zbigniewa Mikołejko, Ani Muszyńskiej, Ruth Noack, Roberta Piłata, Martina Pollacka, Marii Poprzęckiej, Dietera Roelstraete, Marka Sobczyka, Olgi Stanisławskiej, Stevena ten Thije, Martina Waldmeiera, którzy dla swoich rozważań wybrali jedną pracę na papierze. O wielu odnalezionych wielkoformatowych dziełach namalowanych przez Wróblewskiego na papierze pakowym, poddanych żmudnej konserwacji pisze prof. Marzenna Ciechańska. Z kolei pomysłodawcy i redaktorzy tomu – dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała – analizują konteksty I okoliczności pośmiertnych wystaw artysty, w tym jego własne idee i koncepcje kuratorskie.
Ponadto w monografii znajduje się bogaty wybór recenzji autorstwa Wróblewskiego i jego tekstów teoretycznych o ekspozycjach, niepublikowanych dotąd archiwaliów oraz podsumowania 12-letniej działalności Fundacji.
Publikacja wydana została we współpracy z wydawnictwem Hatje Cantz oraz dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.
Zespół: grafika (Łukasz Paluch), research (Kacper Czernij, Katarzyna Trzeciak), tłumaczenie (Joanna Figiel, Soren Gauger, Krzysztof Kościuczuk, Aaron Shoichet, Joanna Trzeciak-Huss), proofreading (Jane Warrilow, Ewa Twardowska), opracowanie fotografii (Tomasz Kubaczyk) oraz Katarzyna Mierzyńska, Paweł Szroniak, Dorota Sztyler.
20 kwietnia 2024 roku odbędzie się otwarcie wystawy Andrzej Wróblewski (1927-1957). In the First Person mającej miejsce w trakcie Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji w ramach oficjalnych wydarzeń towarzyszących. Ekspozycja ta zorganizowana została przez Fundację Rodziny Staraków, której założyciele, Anna i Jerzy Starakowie, są właścicielami największej prywatnej kolekcji dzieł artysty.
Wystawa „In the First Person” jest opowieścią o sztuce w czasach niewoli, smyczy i pęta nakazów. Dialogiem ze współczesnymi o cenie i konsekwencjach dokonywanych wyborów (…) pośmiertnym wezwaniem młodego artysty do odwagi, bezkompromisowości i odpowiedzialności względem społeczeństwa – podkreśla Ania Muszyńska, kuratorka wystawy.
Na wystawie zaprezentowanych zostanie ponad 70 prac artysty, pochodzących głownie z kolekcji Anny i Jerzego Staraków oraz ze zbiorów muzeów narodowych w Warszawie, Lublinie oraz Wrocławiu oraz innych kolekcji prywatnych.
Zmarła Barbara Majewska (1933–2024), historyczka i krytyczka sztuki, autorka „Przeglądu Kulturalnego”, w latach 1990–1993 dyrektorka Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.
Od samego początku naszych badań nad twórczością Andrzeja Wróblewskiego była niezwykłe pomocna i wspierała nas przy każdym projekcie. Mieliśmy niezwykłe szczęście nagrać jej wspomnienia o artyście i ich wspólnej podróży do Jugosławii w 1956 roku przygotowując wystawę Andrzej Wróblewski. Waiting Room.
Wystawa Bizantyjska Nostalgia prezentuje prace blisko 50 artystów z Polski i Ukrainy, w tym trzy dzieła Andrzeja Wróblewskiego, prace Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego, Dmytro Hreka i Zinaidy Kubar.
Ekspozycja ta, zdaniem kuratorki ViktoriI BurlaIi, odzwierciedla poszukiwanie wspólnych korzeni sztuki polskiej i ukraińskiej. Jednocześnie jest hołdem dla twórczości Jerzego Nowosielskiego. Wystawa skupia się na bogactwie dziedzictwa kulturowego i artystycznego obu narodów, prezentując szeroki wybór dzieł od malarstwa, grafikę i rzeźbę.
Na wystawie znajduje się ponad 70 dzieł z kolekcji zarówno muzealnych jak i prywatnych.
6 grudnia w Royal Academy of Arts w Londynie odbyła się międzynarodowa konferencja zorganizowana przez International Catalogue Raisonné Association (czyli stowarzyszenie zrzeszające instytucje i badaczy zaangażowanych w tworzenie, redagowanie i wydawanie katalogów raisonné), w której jako członek mieliśmy zaszczyt uczestniczyć.
Konferencja On Paper dotyczyła kwestii relacji między dziełami sztuki wykonanymi na papierze lub z użyciem papieru, a ich klasyfikacją w katalogach raisonné. Wykłady i dyskusje z udziałem m.in Annette Wickham – kuratorki działu prac na papierze Royal Academy of Arts, Yuvala Etgara – niezależnego autora i historyka sztuki, dyrektora działu badań i researchu w Luxembourg + Co, czy też Adam Granelagh – kuratora z National Galery of Art w Waszyngtonie i autora katalogu raisonné prac na papierze Marka Rothko, poruszały tematy takie jak charakterystyka kolekcji dzieł na papierze, specyfika ich przechowywania, metodologie ich katalogowania oraz poszukiwań zaginionych dzieł oraz pracy z Fundacjami artystów, które pracują nad opracowaniem artystycznej spuścizny np. Louise Bourgeois.
Udział Fundacji Andrzeja Wróblewskiego w wydarzeniu był możliwy dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.