Aktualności

fundacja andrzeja wróblewskiego

68. rocznica śmierci artysty

23.03.2025

Dziś mija 68. rocznica śmierci Andrzeja Wróblewskiego (ur. 1927, Wilno – zm. 1957, Tatry).

Andrzej Wróblewski, [Autoportret z dedykacją Teńce tej Naj…]; niedatowana; Archiwum Spadkobierców Artysty

Wystawa „Andrzej Wróblewski. Ja jeden z wielu” w Spectra Art Space

16.01.2025

Andrzej Wróblewski. Ja jeden z wielu to już czwarta wystawa poświęcona twórczości Andrzeja Wróblewskiego organizowana przez Fundację Rodziny Staraków. Prezentowana obecnie w Spectra Art Space wystawa stanowi kontynuację ekspozycji Andrzej Wróblewski (1927-1957). W pierwszej osobie odbywającej się w ramach Wydarzeń Towarzyszących 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki – La Biennale di Venezia w 2024 roku. Wystawa ta spotkała się z ogromnym uznaniem na arenie międzynarodowej a The Artnewspaper uznał ją za jedną z najciekawszych wydarzeń towarzyszących.

Ekspozycja, prezentowana przy ulicy Borowieckiej w Warszawie, pokazuje twórczość Wróblewskiego w kontekście poezji Tadeusza Różewicza, prywatnie przyjaciela artysty. Wspólna wrażliwość obu twórców, naznaczona doświadczeniami wojennymi i zmaganiem się trudami pierwszych powojennych lat, została przez kuratorkę Anię Muszyńską zestawiona tworząc bardzo ciekawy dialogi między obrazem a słowem. 

W przestrzeni wystawy możemy także zapoznać się z jednym z fragmentów poematu Andrzeja Wróblewskiego. Takiego zestawienia obrazów Wróblewskiego z poezją Różewicza dokonał w 1957 roku Konrad Nałęcki w swoim krótkometrażowym filmie Otwarcie i zamknięcie oczu

Na wystawie zaprezentowane są tylko obrazy z kolekcji Anny i Jerzego Staraków, największej kolekcji dzieł artysty, także takie, które nie były pokazywane w Wenecji. 

Wystawa czynna od 28 grudnia 2024 do 4 maja 2025
Kurator: Ania Muszyńska
Spectra Art Space
Bobrowiecka 6, Warszawa
https://starakfoundation.org/pl/spectra/news/andrzej_wroblewski_ja_jeden_z_wielu

„Zrównoważona przyszłość: Jak? Kiedy? Dla kogo?” tytułem konferencji CIMAM 2025

12.12.2024

W dniach 6 – 8 grudnia 2024 Fundacja Andrzeja Wróblewskiego jako nowy główny patron wzięła udział w 56. corocznej konferencji CIMAM, która odbyła się w Los Angeles. Museum of Contemporary Art (MOCA), Hammer Museum oraz LACMA to instytucjonalni gospodarze i współorganizatorzy wydarzenia pod hasłem „Zrównoważona przyszłość: Jak? Kiedy? Dla kogo?”, zaś przewodniczącą międzynarodowego Komitetu Programowego została Clara Kim odpowiedzialna wraz z zespołem za intensywny program wykładów, debat panelowych, wystąpień artystów oraz wspólnych warsztatów dla kuratorów kolekcji i dyrektorów międzynarodowych instytucji wystawienniczych.

Trzy pytania wyznaczały perspektywy rozważań i dyskusji: „Jak muzea radzą sobie z napięciami wynikającymi z trwających cykli zmian? Co to oznacza w kontekście instytucji artystycznych? Jak muzea wprowadzają to w praktykę? I jak możemy uwzględniać różne konteksty, kultury i gospodarki?”, kierując uwagę muzealnych praktyków do tematów współcześnie alarmujących i wymagających zaangażowania w codziennej pracy instytucjonalnej.

Więcej o konferencji oraz informacyjny booklet do pobrania pod linkiem: https://cimam.org/documents/291/cimam_annual_conference_booklet_2024_3X5682D.pdf

„Treść uczuciowa rewolucji” w Galerii Sztuki Polskiej w Muzeum Narodowym w Poznaniu

28.11.2024

W Muzeum Narodowym w Poznaniu otwarto nową Galerię Sztuki Polskiej. Jest to istotne wydarzenie z perspektywy badań nad twórczością Andrzeja Wróblewskiego – pierwszy raz od 76 lat Treść uczuciowa rewolucji została zaprezentowana w całości. Pierwszy i zarazem ostatni raz obraz ten był eksponowany w całości na Wystawie sztuki nowoczesnej w westybulu Pałacu Sztuki w Krakowie zorganizowanej na przełomie 1948–1949. Wróblewski zadebiutował na niej jako najmłodszy uczestnik pz obrazami takimi jak m.in.: ZiemiaObraz na temat okropności wojny, (Ryby bez głów) czy Słońce i inne gwiazdy.

Najpóźniej w czerwcu 1949 roku Wróblewski przeciął płótno na pół, malując na jednej z połówek Partyzantów (w dniach 13–19 czerwca), na drugiej Dworzec 45Dworzec na Ziemiach Odzyskanych (10–15 września). Drugie z dzieł zostało zaprezentowane po kilku miesiącach na wystawie Zespołu Samokształceniowego roku podczas Międzyszkolnych Popisów Państwowych Wyższych Szkół Artystycznych w Poznaniu. W 1982 roku Dworzec 45Dworzec na Ziemiach Odzyskanych został zakupiony do kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu. 

Z kolei Partyzanci od kilku lat znajdują się w MNP jako depozyt Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Decyzją właściciela obrazu, przy współpracy z Fundacją Andrzeja Wróblewskiego, została przeprowadzona konserwacja dzieła, polegająca m.in. na usunięciu czarnej farby, którą zostało zamalowane odwrocie. Obraz uzyskał także nową oprawę, identyczną z tą Dworca 45Dworca na Ziemiach Odzyskanych, która umożliwia jego obustronną ekspozycję. Obecnie kompozycje figuralne prezentowane są w sposób zgodny z intencją artysty, przez co Treść uczuciowa rewolucji została rozdzielona. Warto podkreślić, że w planach muzealników na najbliższe lata brana jest pod uwagę ekspozycja pracy umożliwiająca zaistnienie obrazu w stanie z 1948 roku i podziwianie jego całej kompozycji. 

O tym i innych wątkach dwustronnych płócien Andrzeja Wróblewskiego pisze w eseju The Pictures Were Seen by Countless Staring Eyes. On the First Posthumous Exhibition of Andrzej Wróblewski in Three Parts Magdalena Ziółkowska w wydanej w 2024 roku przez Fundację Andrzeja Wróblewskiego i Hatje Cantz Verlag publikacji Andrzej Wróblewski. Exhibiting.

W Galerii Sztuki Polskiej prezentowane są zarówno obiekty znane już ze stałych ekspozycji Muzeum Narodowego w Poznaniu, a także depozyty. Wśród nich znalazły się prace wybitnych polskich artystek i artystów, takich jak: Jacek Malczewski, Władysława Podkowiński, Stanisław Wyspiański, Maria Jarema, Tadeusz Kantor czy Jerzy Nowosielski.

Kuratorami ekspozycji są: Maria Gołąb, Agnieszka Skalska, Anna Borowiec, Arkadiusz Krawczyk oraz Zuzanna Wagner. Za aranżację odpowiada Raman Tratsiuk. 

Więcej informacji.

Wystawa „Change to come” w Kunsthalle im Lipsiusbau w Dreźnie

09.11.2024

Wystawa Change to come prezentuje wyjątkowy wybór dzieł polskich artystów, podejmujących temat zmian społecznych, politycznych i artystycznych. Wśród prac znajdują się dzieła Andrzeja Wróblewskiego, które w połączeniu z twórczością młodych współczesnych artystów podkreślają rolę artystów jako świadków i twórców społecznych przemian. Zestawienie historycznych prac z połowy XX wieku z dziełami współczesnymi uwydatnia dialog między pokoleniami oraz nieustanne zaangażowanie polskich artystów w aktualne kwestie społeczne.


Pomysł na wystawę zrodził się w 2023 roku na zaproszenie Marion Ackermann, dyrektor generalnej Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Projekt został opracowany przez Hannę Wróblewską we współpracy z kuratorką Magdaleną Komornicką.

Wystawa czynna od 7 listopada 2024 do 16 marca 2025
Kurator: Magdalena Komornicka
Kunsthalle im Lipsiusbau – Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Drezno
Georg-Treu-Platz 1, Drezno
https://lipsiusbau.skd.museum/en/exhibitions/change-to-come/

Wywiad z Magdaleną Ziółkowską i Wojciechem Grzybałą w „Spotkaniach z Zabytkami”

25.07.2024

W najnowszym numerze kwartalnika „Spotkania z Zabytkami” ukazał się wywiad z Wojciechem Grzybałą i Magdaleną Ziółkowską – wspófundatorami Fundacji Andrzeja Wróblewskiego.

W rozmowie pt. „Śmierć w Wenecji…” opowiadają o wystawie Andrzej Wróblewski. In the First Person towarzyszącej tegorocznemu La Biennale di Venezia i znaczeniu tego miasta dla historii wystawiania twórczości artysty – „jest to już drugi, a nie pierwszy raz, kiedy płótna Wróblewskiego są pokazywane w Wenecji. We wrześniu 1959 roku trzy z nich zaprezentował Ryszard Stanisławski na Mostra di pittura polacca contemporanea – podkreśla Wojciech Grzybała – „dziś, kiedy mija niemal 70 lat od śmierci artysty, wystawa Andrzej Wróblewski. In the First Person bezdyskusyjnie potwierdza obecność dzieł artysty w kanonie powojennej sztuki. A jednocześnie otwiera ją na nowe tropy interpretacji. To niezwykle ważny moment w międzynarodowej recepcji jego twórczości”.

Współfundatorzy opowiadają o wymagającej konserwacji prac na papierze – niedawnym projekcie Fundacji – a także o niezwykłych, wynikłych z nich odkryciach.

Wywiad dostępny jest w wersji papierowej kwartalnika „Spotkania z Zabytkami” (lipiec–wrzesień 3/2024) oraz online

Wystawa „Nowe pokolenie i klasycy z Kolekcji Wojciecha Fibaka” w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

30.06.2024

Wystawa Nowe pokolenie i klasycy z Kolekcji Wojciecha Fibaka prezentuje ponad 200 dzieł autorstwa polskich artystów XX i XXI wieku. Wśród nich znajdują się prace takich twórców jak Andrzej Wróblewski, Magdalena Abakanowicz, Wojciech Fangor, a także przedstawicieli młodszego pokolenia, m.in. Ewy Juszkiewicz, Karoliny Jabłońskiej i Agaty Kus. Ekspozycja ukazuje dialog między pokoleniami, podkreślając zarówno różnice, jak i niespodziewane związki w ich twórczości.

Wystawa kuratorowana jest przez Krzysztofa Stanisławskiego i towarzyszy jej katalog oraz program edukacyjny.

Wystawa czynna od 28 czerwca do 31 grudnia 2024
Kurator: Krzysztof Stanisławski
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
ul. Wały gen. Sikorskiego 13, Toruń
https://csw.torun.pl/sztuka/wystawa-nowe-pokolenie-i-klasycy-z-kolekcji-wojciecha-fibaka-45561/

Otwarcie wystawy „Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” inaugurującej Sezon Kulturalny Polska–Rumunia 2024–2025

21.06.2024

21 czerwca 2024 roku na dziedzińcu zabytkowego Muzeum Narodowego Brukenthala w Sybinie miało miejsce uroczyste otwarcie wystawy Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski. Ekspozycja, która w ubiegłym roku gościła w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, w Muzeum w Sybinie zaistniała w nowej odsłonie, tym razem inaugurując pierwszy w historii Sezon Kulturalny Polska–Rumunia 2024–2025, którego celem jest rozwój i zacieśnianie współpracy kulturalnej obu krajów. 

Wydarzenie otworzyły odegrane przez orkiestrę hymny Polski i Rumunii. Pierwszą przemowę wygłosił Alexandru Chituță, dyrektor Muzeum Narodowego Brukenthala – instytucji goszczącej wystawę.

Otwarcie wystawy Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski 21 czerwca 2024 roku. Przemowa Minister Hanny Wróblewskiej. Fot. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego

Następnie głos zabrała Hanna Wróblewska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Polsce, która wskazała na podwójne znaczenie wydarzenia. Podkreśliła szeroki i różnorodny charakter organizowanych w ramach Sezonu wydarzeń – muzycznych, teatralnych, wystawienniczych, filmowych i literackich, oraz fakt, że będą odbywać się nie jedynie w stolicach, a wielu polskich i rumuńskich miastach. „Mam nadzieję, że ten program przyczyni się do pogłębienia wzajemnych relacji i przyjaźni, która od dawna łączy nasze kraje” – mówiła Minister – „Jednak ważne jest, aby każde tego typu strategiczne partnerstwo było wypełnione treścią. Wydaje mi się, że ten sezon daje nam taką nadzieję. Udało nam się zaangażować najważniejsze instytucje kulturalne w obu krajach, więc mamy nadzieję, że współpraca ta nie zakończy się wraz z Sezonem, ale że będzie trwać”.

Kolejne przemowy wygłosili Raluci Turcan, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Rumunii i Liviu Jijckman, prezes Rumuńskiego Instytutu Kultury. Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza, podkreśliła rolę sztuki w budowaniu międzykulturowych więzi: „Wierzę, że sztuka jest najlepszym mostem łączącym nasze kultury. Dlatego podczas Sezonu Kulturalnego zaprezentujemy Państwu najwybitniejsze dzieła polskich artystów XX i XXI wieku”. Na koniec głos zabrali współfundatorzy Fundacji Andrzeja Wróblewskiego i kuratorzy Tatr Wojciech Grzybała oraz Magdalena Ziółkowska, którzy przybliżyli gościom ideę wystawy. Całość wydarzenia tłumaczona była na języki rumuński, polski i angielski.

Po części oficjalnej goście udali się do przestrzeni wystawy, gdzie odbyło się oprowadzanie kuratorskie. 
Wystawa prezentująca prace trzech artystów, którzy wywarli duży wpływ na polską kulturę i sztukę XIX i XX wieku: Andrzeja Wróblewskiego, Mieczysława Karłowicza i Leona Wyczółkowskiego potrwa do 1 września 2024 roku. Jej kuratorami są prof. Anna Król, dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Muzeum Narodowe Brukenthala oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, we współpracy z rumuńskim Ministerstwem Kultury oraz Instytutem Polskim w Bukareszcie.

Na zdjęciu: Wojciech Grzybała, Magdalena Ziółkowska i Anna Król oraz Raluci Turcan.
Na zdjęciu: Alexandru Chituță, Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała, Hanna Wróblewska, Raluci Turcan, Anna Król, Liviu Jijckman, Olga Wysocka, Paweł Soloch, Ambasador Rzeczpospolitej Polskiej w Rumunii.
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski. Na zdjęciu: Anna Król, Hanna Wróblewska i Wojciech Grzybała.

Otwarcie wystawy „Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” w Muzeum Narodowym Brukenthala w Sybinie (Rumunia)

17.06.2024

21 czerwca 2024 roku w Muzeum Narodowym Brukenthala w Sybinie (Rumunia) odbędzie się otwarcie wystawy pt. Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski. Ekspozycja, która w ubiegłym roku gościła w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, w muzeum w Sybinie zaistnieje w nowej odsłonie. Jednocześnie, jej wernisaż będzie inauguracją pierwszego w historii Sezonu Kulturalnego Polska–Rumunia 2024–2025, którego celem jest rozwój i zacieśnianie współpracy kulturalnej obu krajów. 

Wśród dzieł prezentowanych na wystawie znajdują się:cykl tuszy Andrzeja Wróblewskiego z widokami Tatr (z lat 1952–53) oraz geometryczne abstrakcje artysty z 1948 roku, odbitki górskich pejzaży Mieczysława Karłowicza oraz grafiki Leona Wyczółkowskiegoinspirowane estetyką japońską, w tym unikatowe odbitki próbne z teki Ośm akwatint z 1906 r. Prace pochodzą z 9 zbiorów prywatnych, Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. Zdjęcia Mieczysława Karłowicza będzie można podziwiać dzięki uprzejmości Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie.

Organizatorami wystawy są Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, we współpracy z Muzeum Narodowym Brukenthala, rumuńskim Ministerstwem Kultury oraz Instytutem Polskim w Bukareszcie.

Wystawa czynna od 22 czerwca do 1 września 2024 roku
Kuratorzy: Anna Król, Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała
Muzeum Narodowe Brukenthala
Piata Mare 4–5
550163 Sybin
www.brukenthalmuseum.ro

Wystawa „Kolory życia” w Galerii Winda w Kieleckim Centrum Kultury

13.06.2024

Wystawa Kolory życia to prezentacja 70 dzieł autorstwa dziewięciu polskich malarzy XX i XXI wieku. Wśród artystów, których prace są wystawiane, znajdują się takie nazwiska jak Jan Lebenstein, Andrzej Wróblewski, Franciszek Starowieyski, Henryk Cześnik, Kiejstut Bereźnicki, Edward Dwurnik, Tadeusz Pfeiffer, Ewa Skaper oraz Zbigniew Urbalewicz. Wszystkie prace pochodzą z kolekcji sztuki Marii i Marka Pileckich, którzy od 40 lat gromadzą obrazy, grafiki, rzeźby oraz rysunki.

fot. Mateusz Wolski | KCK

Ekspozycja, według wicedyrektora Kieleckiego Centrum Kultury Artura Wijaty, oferuje unikalną okazję do odkrycia wspólnego mianownika prac wybitnych artystów oraz do głębszego zanurzenia się w świat polskiej sztuki współczesnej. Wystawa jest kuratorowana przez Zbigniewa Buskiego.

Wystawa czynna od 13 czerwca do 27 lipca 2024 roku
Kurator: Zbigniew Buski
Galeria Winda, Kieleckie Centrum Kultury
Piata Mare 4–5
plac Stanisława Moniuszki 2b, Kielce
https://www.kck.com.pl/kolory-zycia-fotorelacja-z-wernisazu