Aktualności

fundacja andrzeja wróblewskiego

Otwarcie wystawy „Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski” w Muzeum Narodowym Brukenthala w Sybinie (Rumunia)

17.06.2024

21 czerwca 2024 roku w Muzeum Narodowym Brukenthala w Sybinie (Rumunia) odbędzie się otwarcie wystawy pt. Tatry. Wróblewski, Karłowicz, Wyczółkowski. Ekspozycja, która w ubiegłym roku gościła w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, w muzeum w Sybinie zaistnieje w nowej odsłonie. Jednocześnie, jej wernisaż będzie inauguracją pierwszego w historii Sezonu Kulturalnego Polska–Rumunia 2024–2025, którego celem jest rozwój i zacieśnianie współpracy kulturalnej obu krajów. 

Wśród dzieł prezentowanych na wystawie znajdują się:cykl tuszy Andrzeja Wróblewskiego z widokami Tatr (z lat 1952–53) oraz geometryczne abstrakcje artysty z 1948 roku, odbitki górskich pejzaży Mieczysława Karłowicza oraz grafiki Leona Wyczółkowskiegoinspirowane estetyką japońską, w tym unikatowe odbitki próbne z teki Ośm akwatint z 1906 r. Prace pochodzą z 9 zbiorów prywatnych, Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. Zdjęcia Mieczysława Karłowicza będzie można podziwiać dzięki uprzejmości Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie.

Organizatorami wystawy są Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, we współpracy z Muzeum Narodowym Brukenthala, rumuńskim Ministerstwem Kultury oraz Instytutem Polskim w Bukareszcie.

Wystawa czynna od 22 czerwca do 1 września 2024 roku
Kuratorzy: Anna Król, Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała
Muzeum Narodowe Brukenthala
Piata Mare 4–5
550163 Sybin
www.brukenthalmuseum.ro

Monografia „Andrzej Wróblewski. Exhibiting” trafiła do księgarń

20.05.2024

Do księgarń trafiła monografia Andrzej Wróblewski. Exhibiting poświęcona historii wystawiennictwa i współczesnym strategiom kuratorskim, które ukształtowały recepcję twórczości artysty.

Na 780 stronach znajdziecie Państwo eseje Noit Banai, Marka Bieńczyka, ks. Adama Bonieckiego, Maji i Reubena Fowkesów, Sorena Gaugera, Eckharta Gillena, Zofii Gołubiew, Owena Hatherleya, Toma Holerta, Doroty Jareckiej, Joanny Kiliszek, Aleksandra Kościowa, Eryka Krasuckiego, Anny Król, Miry Marcinów, Zbigniewa Mikołejko, Ani Muszyńskiej, Ruth Noack, Roberta Piłata, Martina Pollacka, Marii Poprzęckiej, Dietera Roelstraete, Marka Sobczyka, Olgi Stanisławskiej, Stevena ten Thije, Martina Waldmeiera, którzy dla swoich rozważań wybrali jedną pracę na papierze. O wielu odnalezionych wielkoformatowych dziełach namalowanych przez Wróblewskiego na papierze pakowym, poddanych żmudnej konserwacji pisze prof. Marzenna Ciechańska. Z kolei pomysłodawcy i redaktorzy tomu – dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała – analizują konteksty I okoliczności pośmiertnych wystaw artysty, w tym jego własne idee i koncepcje kuratorskie.

Ponadto w monografii znajduje się bogaty wybór recenzji autorstwa Wróblewskiego i jego tekstów teoretycznych o ekspozycjach, niepublikowanych dotąd archiwaliów oraz podsumowania 12-letniej działalności Fundacji.

Publikacja wydana została we współpracy z wydawnictwem Hatje Cantz oraz dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

Zespół: grafika (Łukasz Paluch), reserach (Kacper Czernij, Katarzyna Trzeciak), tłumaczenie (Joanna Figiel, Soren Gauger, Krzysztof Kościuczuk, Aaron Shoichet, Joanna Trzeciak-Huss), proofreading (Jane Warrilow, Ewa Twardowska), opracowanie fotografii (Tomasz Kubaczyk) oraz Katarzyna Mierzyńska, Paweł Szroniak, Dorota Sztyler.

Do księgarń trafiła monografia „Andrzej Wróblewski. Exhibiting” poświęcona historii wystawiennictwa i współczesnym strategiom kuratorskim, które ukształtowały recepcję twórczości artysty.

Na 780 stronach znajdziecie Państwo eseje Noit Banai, Marka Bieńczyka, ks. Adama Bonieckiego, Maji i Reubena Fowkesów, Sorena Gaugera, Eckharta Gillena, Zofii Gołubiew, Owena Hatherleya, Toma Holerta, Doroty Jareckiej, Joanny Kiliszek, Aleksandra Kościowa, Eryka Krasuckiego, Anny Król, Miry Marcinów, Zbigniewa Mikołejko, Ani Muszyńskiej, Ruth Noack, Roberta Piłata, Martina Pollacka, Marii Poprzęckiej, Dietera Roelstraete, Marka Sobczyka, Olgi Stanisławskiej, Stevena ten Thije, Martina Waldmeiera, którzy dla swoich rozważań wybrali jedną pracę na papierze. O wielu odnalezionych wielkoformatowych dziełach namalowanych przez Wróblewskiego na papierze pakowym, poddanych żmudnej konserwacji pisze prof. Marzenna Ciechańska. Z kolei pomysłodawcy i redaktorzy tomu – dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała – analizują konteksty I okoliczności pośmiertnych wystaw artysty, w tym jego własne idee i koncepcje kuratorskie.

Ponadto w monografii znajduje się bogaty wybór recenzji autorstwa Wróblewskiego i jego tekstów teoretycznych o ekspozycjach, niepublikowanych dotąd archiwaliów oraz podsumowania 12-letniej działalności Fundacji.

Publikacja wydana została we współpracy z wydawnictwem Hatje Cantz oraz dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

Zespół: grafika (Łukasz Paluch), reserach (Kacper Czernij, Katarzyna Trzeciak), tłumaczenie (Joanna Figiel, Soren Gauger, Krzysztof Kościuczuk, Aaron Shoichet, Joanna Trzeciak-Huss), proofreading (Jane Warrilow, Ewa Twardowska), opracowanie fotografii (Tomasz Kubaczyk) oraz Katarzyna Mierzyńska, Paweł Szroniak, Dorota Sztyler.

Wystawa „Andrzej Wróblewski (1927-1957). In the First Person” w ramach 60. Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji

18.04.2024

20 kwietnia 2024 roku odbędzie się otwarcie wystawy Andrzej Wróblewski (1927-1957). In the First Person mającej miejsce w trakcie Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji w ramach oficjalnych wydarzeń towarzyszących. Ekspozycja ta zorganizowana została przez Fundację Rodziny Staraków, której założyciele, Anna i Jerzy Starakowie, są właścicielami największej prywatnej kolekcji dzieł artysty.

Wystawa In the First Person jest opowieścią o sztuce  w czasach niewoli, smyczy i pęta nakazów. Dialogiem ze współczesnymi o cenie i konsekwencjach dokonywanych wyborów (…) pośmiertnym wezwaniem młodego artysty do odwagi, bezkompromisowości i odpowiedzialności względem społeczeństwa – podkreśla Ania Muszyńska, kuratorka wystawy. 

Na wystawie zaprezentowanych zostanie ponad 70 prac artysty, pochodzących głownie z kolekcji Anny i Jerzego Staraków oraz ze zbiorów muzeów narodowych w Warszawie, Lublinie oraz Wrocławiu oraz innych kolekcji prywatnych.

Wystawa czynna od 20 kwietnia do 24 listopada 2024
Kuratorka: Ania Muszyńska; zespół kuratorski: Magda Marczak-Cerońska, Kama Kieremkampt
Procuratie Vecchie
plac św. Marka, San Marco 139-153/A, Wenecja
https://starakfoundation.org/pl/spectra/news/andrzej_wroblewski_1927_1957_in_the_first_person

Zmarła Barbara Majewska

03.04.2024

Zmarła Barbara Majewska (1933–2024), historyczka i krytyczka sztuki, autorka „Przeglądu Kulturalnego”, w latach 1990–1993 dyrektorka Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.

Od samego początku naszych badań nad twórczością Andrzeja Wróblewskiego była niezwykłe pomocna i wspierała nas przy każdym projekcie. Mieliśmy niezwykłe szczęście nagrać jej wspomnienia o artyście i ich wspólnej podróży do Jugosławii w 1956 roku przygotowując wystawę Andrzej Wróblewski. Waiting Room.

67. rocznica śmierci artysty

23.03.2024

Dziś mija 67. rocznica śmierci Andrzeja Wróblewskiego (ur. 1927, Wilno – zm. 1957, Tatry). 

(Autoportret czerwony); niedatowany; akwarela, gwasz, papier; 29.5 × 41.7 cm; kolekcja prywatna

Wystawa „Bizantyjska Nostalgia” w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie

06.02.2024

Wystawa Bizantyjska Nostalgia prezentuje prace blisko 50 artystów z Polski i Ukrainy, w tym trzy dzieła Andrzeja Wróblewskiego, prace Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego, Dmytro Hreka i Zinaidy Kubar.

fot. Daniel Czarnocki

Ekspozycja ta, zdaniem kuratorki ViktoriI BurlaIi, odzwierciedla poszukiwanie wspólnych korzeni sztuki polskiej i ukraińskiej. Jednocześnie jest hołdem dla twórczości Jerzego Nowosielskiego. Wystawa skupia się na bogactwie dziedzictwa kulturowego i artystycznego obu narodów, prezentując szeroki wybór dzieł od malarstwa, grafikę i rzeźbę.

Na wystawie znajduje się ponad 70 dzieł z kolekcji zarówno muzealnych jak i prywatnych.

Wystawa czynna od 26 stycznia do 17 kwietnia 2024
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Jazdów 2, Warszawa
https://u-jazdowski.pl/program/wystawy/bizantyjska-nostalgia

Konferencja 'On Paper’ w Royal Academy of Arts

12.12.2023

6 grudnia w Royal Academy of Arts w Londynie odbyła się międzynarodowa konferencja zorganizowana przez International Catalogue Raisonné Association (czyli stowarzyszenie zrzeszające instytucje i badaczy zaangażowanych w tworzenie, redagowanie i wydawanie katalogów raisonné), w której jako członek mieliśmy zaszczyt uczestniczyć. 

Konferencja On Paper dotyczyła kwestii relacji między dziełami sztuki wykonanymi na papierze lub z użyciem papieru, a ich klasyfikacją w katalogach raisonné. Wykłady i dyskusje z udziałem m.in Annette Wickham – kuratorki działu prac na papierze Royal Academy of Arts, Yuvala Etgara – niezależnego autora i historyka sztuki, dyrektora działu badań i researchu w Luxembourg + Co, czy też Adam Granelagh – kuratora z National Galery of Art w Waszyngtonie i autora katalogu raisonné prac na papierze Marka Rothko, poruszały tematy takie jak charakterystyka kolekcji dzieł na papierze, specyfika ich przechowywania, metodologie ich katalogowania oraz poszukiwań zaginionych dzieł oraz pracy z Fundacjami artystów, które pracują nad opracowaniem artystycznej spuścizny np. Louise Bourgeois.

Udział Fundacji Andrzeja Wróblewskiego w wydarzeniu był możliwy dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

Doroczna konferencja CIMAM w Buenos Aires

30.11.2023

W dniach 9 – 11 listopada odbyła się doroczna konferencja CIMAM – International Committee for Museums and Collections of Modern Art – to największe i najważniejsze spotkanie kuratorów i dyrektorów instytucji prezentujących sztukę współczesną. W tym roku członkowie organizacji, goście specjalni i przedstawiciele instytucji sztuki spotkali się w Buenos Aires w Argentynie. Gospodarzem konferencji było Museo de Arte Moderno de Buenos Aires i Dyrektor Victoria Northoorn.

Trzydniowe wydarzenie sprzyjało dyskusjom o społecznej i edukacyjnej misji muzeów sztuki współczesnej oraz aktywnej roli, jaką muzea mogą odgrywać w budowaniu inkluzywnego społeczeństwa XXI wieku. Poza programem obrad ważnym punktem tegorocznej edycji były wizyty w studiach artystów, kuratorów, odwiedziny w przestrzeniach kulturalnych Buenos Aires zgodnie z tematycznymi ścieżkami i zainteresowaniami uczestników.

Jako Fundacja Andrzeja Wróblewskiego odwiedziliśmy m.in. dom i archiwum Leona Ferrari (1920-2013) oraz założonej przez rodzinę artysty Fundacji, archiwum ruchów wolnościowych, wystawę Narcisy Hirsch w Kirchnera Cultural Center i wystawy sztuki współczesnej m.in. retrospektywę Edgardo Gimeneza w Museo MALBA.

Udział Fundacji Andrzeja Wróblewskiego w wydarzeniu był możliwy dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.

„Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL” w Muzeum Narodowym w Krakowie

20.11.2023

Wystawa Nowoczesność reglamentowana. Modernizm w PRL jest trzecią odsłoną cyklu 4 x nowoczesność. Jest skupiona jest na okolicznościach i ograniczeniach procesów modernizacyjnych w Polsce po drugiej wojnie światowej, które miały charakter nie tylko ekonomiczny czy organizacyjny, ale także polityczny – związany z funkcjonowaniem narzucającej kulturze ograniczenia ideologiczne władzy.

Ekspozycja składa się z pięciu części, które powstały dzięki staraniom zespołu kuratorskiego pod kierownictwem  prof. dr hab. Andrzeja Szczerskiego i prof. dr hab. Piotra Juszkiewicza. W jednej z nich – części Forma i wojna, która nawiązuje do wpływu wojny na modernistyczne ideały – prezentowane są dzieła m.in. Andrzeja Wróblewskiego, Jonasza Sterna, Zbigniewa Dłubaka, Władysława Strzemińskiego i Oskara Hansena.

Wystawa czynna od 17 listopada 2023 do 14 kwietnia 2024
Muzeum Narodowe w Krakowie
Aleja 3 Maja 1, Kraków
https://mnk.pl/wystawy/nowoczesnosc-reglamentowana-modernizm-w-prl

Wystawa „Kolory życia. Malarstwo polskie XX i XXI wieku z kolekcji sztuki Marii i Marka Pileckich”

17.11.2023

Wystawa Kolory życia. Malarstwo polskie XX i XXI wieku z kolekcji sztuki Marii i Marka Pileckich składa się z 70 dzieł autorstwa 9 polskich malarzy XX i XXI w.. Wszystkie działa pochodzą z kolekcji gromadzonej przez Marię i Marka Pileckich w ciągu ostatnich 40 lat. Zbiór ten zawiera malarstwo, grafikę oraz rzeźbę.

Trzon kolekcji stanowią dzieła Jana Lebensteina i Andrzeja Wróblewskiego, a także prace Franciszka Starowieyskiego, Henryka Cześnika, Kiejstuta Bereźnickiego, Edwarda Dwurnika, Tadeusza Pfeiffera, Ewy Skaper i Zbigniewa Urbalewicza.

Kuratorem wystawy jest Zbigniew Buski.

Wystawa czynna od 10 listopada 2023 do 7 stycznia 2024
Galeria Sztuki Współczesnej “Chłodna 20”
ul. Noniewicza 71, 16-400 Suwałki
https://soksuwalki.eu/wystawy/chlodna-20/