Andrzej Wróblewski. Exhibiting
ISBN HC: 978-3-7757-5153-7
ISBN FAW: 978-83-935822-3-5
format: 22×28 cm
oprawa twarda, płócienna
780 str., kolor, 764 ilustracje
wydawcy: Fundacja Andrzeja Wróblewskiego / Hatje Cantz Verlag
partner wydawniczy: Instytut Adama Mickiewicza
cena: 329 PLN, 78 EUR
dystrybucja międzynarodowa: Hatje Cantz Verlag
dystrybucja w Polsce: artinfo.pl
Andrzej Wróblewski. Exhibiting
koncepcja naukowa i redakcja: Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała
autorzy: Noit Banai, Marek Bieńczyk, Father Adam Boniecki, Marzenna Ciechańska, Maja and Reuben Fowkes, Soren Gauger, Eckhart Gillen, Zofia Gołubiew, Wojciech Grzybała, Owen Hatherley, Tom Holert, Dorota Jarecka, Joanna Kiliszek, Aleksander Kościów, Eryk Krasucki, Anna Król, Mira Marcinów, Zbigniew Mikołejko, Ania Muszyńska, Ruth Noack, Robert Piłat, Martin Pollack, Maria Poprzęcka, Dieter Roelstraete, Tadeusz Różewicz, Marek Sobczyk, Olga Stanisławska, Agnieszka Szewczyk, Steven ten Thije, Martin Waldmeier, Marta Wróblewska, Andrzej Wróblewski, Magdalena Ziółkowska
badania naukowe: Kacper Czernij, Wojciech Grzybała, Katarzyna Trzeciak, Magdalena Ziółkowska
tłumaczenia: Joanna Figiel, Soren Gauger, Krzysztof Kościuczuk, Aaron Shoichet, Joanna Trzeciak-Huss
redakcja stylistyczno-językowa w jęz. angielskim: Jane Warrilow
projekt graficzny, skład: Łukasz Paluch / AnoMalia Studio
fotoedycja: Kacper Czernij, Wojciech Grzybała, Magdalena Ziółkowska
DTP i przygotowanie zdjęć: Tomasz Kubaczyk
Andrzej Wróblewski. Exhibiting to monografia poświęcona historii wystawiennictwa i współczesnym strategiom kuratorskim, które ukształtowały recepcję twórczości artysty.
Na 780 stronach znalazły się eseje zaproszonych autorów – badaczy, artystów, kuratorów, publicystów – którzy dla swoich rozważań wybrali jedną pracę na papierze.
O wielu odnalezionych wielkoformatowych dziełach namalowanych przez Wróblewskiego na papierze pakowym, poddanych żmudnej konserwacji pisze prof. Marzenna Ciechańska. Z kolei pomysłodawcy i redaktorzy tomu – dr Magdalena Ziółkowska i Wojciech Grzybała – analizują konteksty I okoliczności pośmiertnych wystaw artysty, w tym jego własne idee i koncepcje kuratorskie.
Ponadto w monografii znajduje się bogaty wybór recenzji autorstwa Wróblewskiego i jego tekstów teoretycznych o ekspozycjach, niepublikowanych dotąd archiwaliów oraz podsumowania 12-letniej działalności Fundacji.
Fragment recenzji naukowej prof. dr hab. Agnieszka Rejniak-Majewskiej, Uniwersytet Łódzki
Tom Andrzej Wróblewski. Exhibiting – nie mniej monumentalny jak poprzednie – jest kontynuacją prowadzonych przez Fundację Andrzeja Wróblewskiego badań nad dziełem artysty, obejmujących sporne kwestie tytułów, materialnej specyfiki, stanu zachowania i okoliczności powstania prac. Wydobywa prace spoza kanonu, przez wiele lat nieznane i niewystawiane, poddając je wielostronnym interpretacjom. Próba nowego spojrzenia na wybrane dzieła artysty jest w tej książce połączona z przyglądaniem się temu jak twórczość Wróblewskiego była pokazywana – jak była „ramowana” przez tworzone po jego śmierci wystawy, jak na nią patrzono i o niej pisano. Jak tworzył się kanon jego dzieł i jak z czasem był on rewidowany. Wreszcie – w jaki sposób sama przestrzeń wystaw otwierała możliwe perspektywy widzenia ich i doświadczania. W tym ostatnim aspekcie niezwykle ważną rolę odgrywa wizualna forma książki – obszerny przegląd wystaw artysty, zarówno monograficznych, jak i zbiorowych, sytuujących jego prace w dialogu z innymi artystami i w różnych kontekstach problemowych, udostępniany jest poprzez dokumentację fotograficzną, składającą się na wielostronicowy esej fotograficzny.
(…) książka składa się z bardzo licznych tekstów, zróżnicowanych tematycznie i metodologicznie, rozpiętych między analitycznym, historyczno-artystycznym trybem dociekań a formą osobistej refleksji. Tym co je łączy, jest przede wszystkim bliskie, wnikliwe podejście do konkretnych obrazów. To przede wszystkim próby wniknięcia w wybrane, pojedyncze prace artysty, zwłaszcza takie, które dotychczas rzadko były pokazywane i wystawiane, i które w jego dorobku są mało znane. Ta rozmaitość perspektyw nie tworzy przejrzystej całości, a raczej skomplikowaną konfigurację, wyznaczaną przez logikę autorskich wglądów i inspiracji, odpowiednio dobranych narzędzi badawczych i sposobów patrzenia będących odpowiedzią na dane dzieło. Książka ta nie stara się być pomnikową syntezą, lecz przede wszystkim oddać sprawiedliwość złożoności dzieła Wróblewskiego i wpisanej w nie ambiwalencji. Wróblewski jawi się tu jednocześnie jako ironista, obdarzony silnym poczuciem absurdu, zdystansowany obserwator, egzystencjalista szukający transgresji, surowy krytyk współczesności, i jako twórca oddany idei socrealizmu. I właśnie wieloperspektywiczność zestawionych w tej książce tekstów najlepiej służy ukazaniu tej złożoności. Sprzyja temu także skierowanie uwagi ku szkicom, akwarelom, gwaszom – pozornie rzeczom pomniejszym. Jak bowiem zauważa w swoim eseju Olga Stanisławska, prace na papierze zdają się zawsze szkicami, czymś na kształt odręcznej notatki, nie zaś przeznaczonym na wieczność dziełem. W zestawieniu z kanonicznymi, dobrze znanymi pracami, rysunki naprowadzają jednak na nowe znaczenia, i tak dzieje się w poszczególnych rozdziałach tomu, gdzie w ramach rekonstruowanych wystaw są one połączone.
Publikacja dostępna na: hatjecantz.de i artinfo.pl